Cancerul colorectal

În România, anual sunt diagnosticate aproximativ 4.500 cazuri de cancer colorectal, cu o rată a mortalității îngrijorătoare, de peste 50% (aproximativ 2.500 cazuri). Este cel mai frecvent tip de cancer din Europa și al treilea din lume, ca incidență.

Cancerul-colorectal

Raportul numărului de cazuri bărbaţi/femei este 1,3. Mai puțin de 3% din cazuri apar la persoanele sub 40 ani, dar incidenţa creşte rapid la cele peste 45 ani şi se dublează cu fiecare decadă de viaţă.

Ce este cancerul colorectal?

Cancerul de colon se referă la cancerul care se dezvoltă în colon. Cancerul rectal apare în rect, adică partea terminală, dreaptă, a intestinului gros, care se încheie în anus.

Majoritatea tumorilor sunt localizate în colon (cancerul de colon) și numai 3% sunt localizate în rect (cancerul rectal).

Care sunt cauzele și factorii de risc?

Cauzele clare ale apariției acestui tip de cancer nu sunt cunoscute deocamdată. S-au identificat mai mulți factori de risc, dar fiecare din aceștia nu reprezintă o cauză în sine și nici o condiție necesară și suficientă pentru a provoca apariția cancerului colorectal.

1. Înaintarea în vârstă.
  2. Stilul de viață: dieta bogată în alimente procesate și/sau de origine animală este cel mai important factor de risc; obezitatea; sedentarismul; diabetul; fumatul și consumul de alcool.
  3. Antecedente de cancer, de cancer colorectal, de polipi colorectali.
  4. Afecțiuni inflamatorii ale intestinului (boala Chron, colita ulcerativă).
  5. Istoricul familial.
  6. Expunerea la radiații sau la anumite substanțe chimice.
  7. Infecții cu anumite virusuri sau bacterii.

În fază incipientă este posibil să nu apară simptome. Anumite simptome ale cancerului colorectal în stadiu avansat pot apărea şi la persoane cu probleme medicale mai puţin grave.

Simptome iniţiale:

• Sângerare la nivelul rectului sau sânge în scaun;
  • Diareea, constipaţia sau frecvenţa scaunelor mai mare decât de obicei, care persistă mai mult de trei săptămâni;
  • Durere abdominală;
  • Pierdere în greutate inexplicabilă.

Cancerul colorectal poate provoca uneori sângerare în interiorul colonului. Acest lucru duce la o scădere a numărului de globule roșii (hematii) în organism și apare anemia. Simptomele anemiei includ oboseala şi dificultăţi de respiraţie. Poate apărea și obstrucţia în colon, cu următoarele simptome: senzaţie de balonare (de obicei în jurul buricului), durere abdominală, constipaţie, vărsături.

Cum se face diagnosticarea?

În cazul femeilor, este important să se excludă prezența cancerului mamar, a celui ovarian și a celui endometrial.

Diagnosticarea se bazează pe următoarele examinări:

• Examinarea clinică/fizică a abdomenului și rectului;
  • Endoscopia;
  • Investigația radiologică, care include: colonografie (colonoscopie virtuală), colonoscopie, clismă cu bariu;
  • Investigații de laborator pentru măsurarea markerilor tumorali;
  • Biopsia țesutului tumoral;

Pentru a decide care este cel mai bun tratament, se iau în calcul sexul și vârsta, istoricul medical și familial, starea generală de sănătate, rezultatele investigațiilor și stadiul bolii.

Tratamentul este o combinație de terapii:

• la nivel local – intervențiile chirurgicale (separat pentru cancerul de colon și/sau cancerul rectal) și radioterapia. Intervenţia chirurgicală este de obicei tratamentul principal, dar în aproximativ 1 din 5 cazuri, cancerul este prea avansat și se apelează la radioterapie.
  • la nivel sistemic, asupra celulelor canceroase din întreg organismul – chimioterapia și terapiile biologice țintite.

După terminarea tratamentului este bine să fie eliminați factorii de risc, precum alimentația și stilul de viață, să existe urmărire și consiliere, atât din partea medicilor, a nutriționiștilor, pentru stabilirea unei diete adecvate, cât și la nivel psihologic.