Cancerul de col uterin

La fiecare două minute, în lume, o femeie moare de cancer de col uterin.

Cancerul-de-col-uterin

Cancerul de col uterin este al doilea tip de cancer (după cel mamar) care afectează femeile din România, în special pe cele active sexual, cu vârsta peste 30 ani.

Conform statisticilor, aproximativ 4.000 de femei sunt diagnosticate anual cu cancer de col uterin, cu o rată a mortalității de 44% (aproximativ 1.900 cazuri).

Care sunt cauzele?

1. Virusul papiloma uman (HPV)

HPV se răspândeşte în timpul actului sexual şi este frecvent întâlnit.

Una din trei femei face o infecţie cu HPV în primii doi ani de la începerea vieţii sexuale regulate.

2. Neoplazia cervicală intraepitelială (CIN)

CIN (schimbări ale celulelor colului uterin) este o afecţiune pre-canceroasă, care nu implică un risc imediat pentru sănătate. Majoritatea femeilor care au CIN nu dezvoltă totuși cancer de col uterin.

Care sunt factorii de risc cunoscuți?

• Fumatul și consumul de alcool;
  • Sistem imunitar slăbit;
  • Folosirea pilulelor contraceptive cu administrare orală mai mult de cinci ani;
  • Numărul de copii – femeile care au cel puțin doi copii prezintă risc de două ori mai mare de a dezvolta cancer de col uterin spre deosebire de femeile care nu au deloc copii.

• Sângerare anormală, care apare după actul sexual sau în oricare alt moment, decât în perioada de menstruaţie;
  • Durere vaginală sau în jurul vaginului în timpul actului sexual;
  • Secreţie vaginală cu miros neplăcut;
  • Durere la momentul urinării și prezenţa sângelui în urină;
  • Umflarea unuia dintre picioare;
  • Dureri osoase;
  • Umflarea unuia sau a ambilor rinichi;
  • Constipaţie;
  • Incontinență urinară;
  • Pierderea apetitului;
  • Scădere în greutate;
  • Oboseală, lipsă de energie.

Teste pentru a confirma diagnosticul:

Testul Papanicolau

Specialiștii recomandă efectuarea anuală a unui test Papanicolau, care este foarte precis în detectarea cancerului de col uterin și a unui examen pelvin în cazul femeilor active sexual, care au fost active sexual sau au împlinit 18 ani. Dacă au fost cel puțin trei examene negative în ani consecutivi, testul poate fi făcut mai rar, după revizuirea factorilor de risc.

Colposcopia

După examinarea colului uterin, este posibil ca medicul ginecolog să recolteze o mică probă de ţesut pentru biopsie. Este recomandat să se programeze examinarea la o săptămână de la debutul menstruaţiei.

Conizaţia – se efectuează de obicei în urma unui test Papanicolau, a unei colposcopii și a unei biopsii

Reprezintă o procedură chirurgicală minoră care se desfăşoară într-un spital. Se folosește un anestezic local, iar în timpul procedurii va fi prelevată o secţiune mică de la nivelul colului uterin (în formă conică sau cilindrică), care va fi examinată ulterior.

După caz, pot fi recomandate și testări suplimentare.

Tratamentul se bazează pe chirurgie, radioterapie și chimioterapie.

Tratamentul chirurgical cuprinde metode mai conservatoare – conizația sau radicale – cea mai utilizata este histerectomia totală (se scot uterul și ambele ovare) și excizia ganglionilor limfatici pelvini.

Radioterapia – tratament exclusiv, preoperator sau postoperator. Pentru stadiile incipiente radioterapia și chirurgia se folosesc cu rezultate similare. Pentru restul stadiilor, tratamentul este combinat radio-chirurgical sau radio–chirurgical cu chimioterapie.

În aproximativ unul din 5 cazuri, cancerul de col uterin poate recidiva în următoarele 18 luni după finalizarea tratamentului. Este recomandată monitorizarea la fiecare patru luni după finalizarea tratamentului pentru primii doi ani şi apoi la fiecare şase până la 12 luni pentru următorii trei ani.