Cancerul de prostată

Cancerul de prostată este frecvent întâlnit la bărbații din România (al treilea tip de cancer care îi afectează), cu aproximativ 4.000 de cazuri noi diagnosticate anual. În Europa, un bărbat din zece va face cancer la prostată la un moment dat în viață.

Cancerul-de-prostata

Cancerul de prostată se formează în țesuturile prostatei – o glanda a sistemului reproducător masculin, formată din doi lobi simetrici, situată sub vezica urinară, în fața rectului și apare, de obicei, la bărbații cu vârsta peste 50 de ani. Cancerul de prostată nu trebuie confundat cu hiperplazia benignă – o mărire necanceroasă a prostatei.

Acest tip de cancer nu prezintă simptome până când nu a crescut suficient, dar prezența acestora în momentul diagnosticului indică un stadiu avansat.

• Nevoia de a merge la toaletă, de a urina frecvent, mai ales în timpul nopții;
  • Dificultate la urinare (ezitare sau picurare) sau de a începe urinarea;
  • Jet slab;
  • Senzația că vezica nu s-a golit.

Aceste simptome nu înseamnă că este prezent cancerul de prostată, pot indica doar o hiperplazie benignă.

Simptomele care ar putea indica răspândirea cancerului sunt: dureri de oase şi de spate, pierderea apetitului, dureri în testicule şi pierderea în greutate în mod inexplicabil.

Cauze și factori de risc:

• Vârsta – bărbaţii de peste 50 de ani;
  • Istoricul familial – fratele, tatăl sau unchiul au avut cancer de prostată; o rudă de sex feminin a avut cancer mamar;
  • Obezitatea;
  • Lipsa activității fizice;
  • Dieta – o dietă bogată în calciu crește riscul dezvoltării cancerului de prostată. Numărul de cazuri este mai scăzut la bărbaţii care consumă alimente ce conţin licopen (se găseşte în roşii şi în fructe roşii) şi seleniu (se găseşte în usturoi, ciuperci, legume, cereale, semințe, broccoli, ceapă, arahide);
  • Stilul de viață – fumatul și consumul de alcool;
  • Nivelul crescut de testosteron.

Cum este diagnosticat?

Nu există un singur test care să determine cu siguranță cancerul la prostată, astfel încât diagnosticul se poate pune după parcurgerea unor pași:

1. Analiza probei de urină pentru a vedea dacă nu cumva există o infecție;
  2. Examinarea rectală digitală/tușeu rectal. Această procedură se face în combinație cu testul PSA;
  3. Testarea antigenului specific prostatic – PSA, o proteină specifică prostatei. Acest test măsoară nivelul PSA în sânge. Un nivel crescut (peste 11) poate sugera cancerul de prostată. Vârsta înaintată, o enterocolită, o infecție urinară, administrarea anumitor medicamente, sexul, un tușeu rectal efectuat de curând, sunt motive pentru care poate crește PSA. De aceea, diagnosticul final se poate pune după efectuarea biopsiei;
  4. Biopsia poate confirma prezența cancerului de prostată, prin analiza în laborator a unor mostre de țesut prostatic. O a doua examinare a tumorii și a ganglionilor se face după intervenția chirurgicala.

Planul de tratament depinde de circumstanțele individuale, de starea generală de sănătate și de stadiul bolii.

Principalele tratamente sunt următoarele:

• Intervenţia chirurgicală/prostatectomia (rezecția prostatei) – poate fi făcută clasica sau laparoscopic;
  • Radioterapia externă și brahiterapia internă; Intervenția chirugicală și radioterapia sunt echivalente, abordarea este decisă de medicul urolog și de cel oncolog;
  • Terapia hormonală – un tratament de primă intenție – poate fi făcută chirugical, cu rezecția ambelor testicule, prin administrarea unor medicamente sau o combinație a celor două;
  • Chimioterapia, dacă boala s-a răspândit în organism;
  • Crioterapia; Ultrasunetele focalizate; Steroizii – se folosesc, dar nu fac parte din metodele standard.

Noțiunea de “viață normală” după tratament va include efectele adverse, precum și impotența, dureri de spate, probleme urinare și intestinale. Nu se cunoaște o modalitate specifică de a reduce riscul revenirii cancerului de prostată, în afară de schimbarea dietei alimentare, a stilului de viață, evitarea creșterii în greutate și mișcare fizică regulată.