Ciroza hepatică

Cancerul hepatic reprezintă a șasea cea mai frecventă formă de cancer din Europa. Conform previziunilor, aproximativ 10 din 1.000 de bărbați și două din 1.000 de femei se vor îmbolnăvi de cancer hepatic la un moment dat.

Ciroza

În România sunt diagnosticate anual aproape 800 de cazuri, cu o rată a mortalității de 82%. Vârsta medie de diagnosticare este 50-60 de ani, dar poate apărea și la tineri cu vârsta până în 30 de ani.

Cancerul hepatic este precedat de ciroza hepatică.

Ce este ciroza hepatică?

Celulele ficatului nu mai funcționează normal. Țesutul ficatului se modifică, numărul de celule sănătoase scade, iar proporția de țesut fibros și cicatrizat crește.

Ciroza și cauzele sale sunt principalii factori de risc ai cancerului hepatic.

Iată câțiva factori de risc:

Abuzul de alcool pe termen lung.

Infecția cronică cu virusul hepatitei B sau cu virusul hepatitei C. O infecție este considerată cronică atunci când unul din aceste virusuri rămâne în sânge mai mult de șase luni. La nivel mondial, infecția cu virusul hepatitei B este responsabilă de 50% din cazurile de ciroză, iar infecția cu virusul hepatitei C de 25 % dintre acestea. O infecție cronică cu virusul hepatitei B mărește riscul de a face ciroză de o sută de ori, iar cea cu virusul hepatitei C de șaptesprezece ori. Studii recente au arătat că un tratament antiviral administrat unui bolnav cu hepatita C cronică poate reduce semnificativ riscul de a dezvolta ciroză. Infecția cu virusul hepatitei B poate provoca direct cancer hepatic, fără a mai trece prin stadiul de ciroză.

Boala ficatului gras non-alcoolic și steatoza hepatică non-alcoolică. Acestea nu sunt neapărat provocate de consumul de alcool sau de o infecție, ci par legate de obezitate și diabet, care se transformă astfel în factori de risc și pot fi prevenite prin adoptarea unui stil de viață sănătos.

Sexul neprotejat, care duce la infecția cu virusul hepatitei C. Incidența este de patru până la opt ori mai mare la bărbați decât la femei.

Steroizii.

Consumul de alimente contaminate cu aflatoxină.

Care sunt simptomele cirozei?

• Pierderea în greutate;
  • Oboseala;
  • Pierderea apetitului sau sațietatea după ce se mănâncă puțin;
  • Greața și voma;
  • Febra;
  • Ficatul mărit;
  • Splina mărită;
  • Acumularea de lichid în abdomen;
  • Dureri abdominale sau în apropierea omoplatului drept;
  • Prurit;
  • Îngălbenirea pielii și a ochilor;
  • Venele mărite pe abdomen, care devin vizibile prin piele.

Aceste simptome pot fi provocate și de alte boli sau pot fi remarcate în faze avansate. Dacă se manifestă o combinație a acestora pe termen lung și sunt prezenți factorii de risc, atunci trebuie luată în considerare efectuarea de investigații.

Diagnosticare ciroză

• Examinarea clinică, prin palpare, pe baza simptomelor descrise de bolnav.
  • Examinarea sângelui. Chiar dacă arată un nivel ridicat al unui marker tumoral, aceasta nu este concludentă, de aceea sunt necesare și alte investigații.
  • Ecografie abdominală, care poate indica prezența sau absența unor tumori hepatice.
  • Endoscopia digestivă superioară – indispensabilă în diagnosticarea cu certitudine a cirozei hepatice.

Tratament ciroză

Dacă dezvoltarea cirozei are cauze de natură toxică, întreruperea consumului de alcool sau neexpunerea la acești factori duce la ameliorări spectaculoasă. Bolnavi în stadii avansate ale bolii revin după șase luni de abstinență într-o stare vizibil îmbunătățită, care se poate menține astfel timp îndelungat (dacă nu se reiau consumul de alcool sau expunerea la toxine).

Profilactic – betablocante sau antibiotice și diuretice în doză mică.

Terapeutic – antisecretorii, antibiotice, perfuzii, chiar transfuzii la bolnavii cu hemoragie, paracenteze repetate la bolnavii cu ascită. Medicul poate recomanda și hepatoprotectoare sau vitamine.